Centrum Informatyczne Edukacji w ciągu ostatnich 15 lat przeprowadziło jako lider i partner kilkanaście ogólnopolskich projektów informatycznych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa.
CIE realizuje wraz z partnerami projekty systemowe obejmujące głównie projektowanie, programowanie i rozwój systemów informatycznych wykorzystywanych w edukacji. Dzięki tym projektom powstało wiele systemów, które umożliwiają realizację zadań w zakresie edukacji w skali całego kraju.
Projekty w Centrum Informatycznym Edukacji realizowane były i są w ramach następujących programów: Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), Program Operacyjny Polska Cyfrowa oraz Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Integrujemy oświatę
Przed naszymi działaniami projektowymi sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Systemy przeniosły do przestrzeni cyfrowej wiele różnych obszarów oświaty, integrując wiele istniejących wcześniej baz, skracając i ułatwiając pracę oraz umożliwiając wiele różnych analiz (w tym również z historycznych danych).
Chcemy, aby nasze produkty uzupełniały się wzajemnie. Wiele projektów dotyczy ulepszania powstałego już kiedyś rozwiązania – nadążając za rozwijającymi się technologiami i potrzebami szkół i placówek.
SIO – największa baza danych oświatowych w Polsce
Największy zbiór danych w edukacji, czyli System Informacji Oświatowej (o którym więcej pisaliśmy tutaj – LINK) daje szeroką i szczegółową wiedzę oraz rzetelne dane na temat różnych elementów systemu oświaty. Tym samym usprawnia realizację zadań w zakresie oświaty w skali całego kraju. Korzysta z niego wiele innych systemów, nie tylko w edukacji. System Informacji Oświatowej oprócz podstawowych celów jest także wykorzystywany do realizacji ważnych zadań np. weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych (w tym 800+), świadczenia wychowawczego, Karty Dużej Rodziny, organizacji egzaminów przez CKE, Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, czy dostępu do ZPE dla nauczycieli i uczniów.
System obsługuje ponad 80 różnych typów szkół i placówek oświatowych. Od początku działania w SIO zostało zarejestrowanych ponad 90 tys. szkół i placówek oświatowych oraz ponad 298 tys. użytkowników.
System w obecnej wersji powstał w ramach projektu „Wdrożenie zmodernizowanej wersji Systemu Informacji Oświatowej”, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.1 Modernizacja systemu zarządzania i nadzoru w oświacie.
KSDO – Krajowy System Danych Oświatowych
Przed powstaniem KSDO funkcjonowało wiele systemów wspierających obsługę egzaminów ośmioklasisty, maturalnego i eksternistycznego w kraju. Każda z ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) wykorzystywała własne narzędzia. W efekcie funkcjonowało ponad 60 różnych baz danych/systemów, obsługujących procesy związane m.in. z obsługą egzaminów.
Pracownicy i dyrektorzy szkół oraz pracownicy okręgowych komisji egzaminacyjnych wielokrotnie wprowadzali te same dane do różnych systemów informatycznych (według różnych standardów), a część procesów obsługiwana była w sposób tradycyjny (papierowy). Było to bardzo czasochłonne i powodowało wiele problemów ze spójnością pozyskanych danych.
Dodatkowo nie istniały połączenia między poszczególnymi systemami – i w przypadku jakichkolwiek zmian trzeba je było wprowadzać w wielu różnych miejscach.
Wyniki egzaminów prezentowane były w różny sposób na stronach poszczególnych OKE. Nie istniało też jedno miejsce, w którym przechowywano historyczne dane o wynikach. Każda OKE gromadziła swoje dane osobno, a to utrudniało przeprowadzenie analiz dotyczących całego kraju.
Krajowy System Danych Oświatowych zmienił wszystkie te procesy. Pozwolił na usprawnienie procesu obsługi egzaminów, zapewniając pełną obsługę egzaminu ośmioklasisty, maturalnego i eksternistycznego, jednolitą w całym kraju. Zamiast sprawdzania wyników egzaminów wywieszonych na szkolnych tablicach ogłoszeń, wszyscy absolwenci szkół podstawowych i ponadpodstawowych poznają od kilku lat swoje wyniki w tym samym czasie i w ten sam sposób – na komputerach, czy ekranach telefonów i tabletów. KSDO to także interaktywna mapa wyników egzaminów zewnętrznych ogólnych w całym kraju, moduł do przeprowadzenia egzaminów próbnych, składania e-deklaracji, miejsce publikacji statystyk i raportów.
O KSDO pisaliśmy tutaj LINK.
System powstał w ramach projektów „Integracja baz danych systemu oświaty” oraz „Wdrożenie Krajowego Systemu Danych Oświatowych (KSDO)”, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10: Wysoka jakość systemu oświaty
ZPE – Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Z kolei w czasie pandemii, która spowodowała nagłe zamknięcie szkół, dzięki realizowanym przez CIE projektom uczniowie i nauczyciele mieli możliwość lepszej jakości nauki zdalnej – powstały dla nich dziesiątki bezpłatnych e-materiałów, które zostały umieszczone na platformie do zarządzania tymi zasobami: Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej dostępnej pod adresem LINK.
Jest to profesjonalne, przyjazne i bezpieczne dla użytkowników narzędzie pomocne w procesie w nauczania, rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Platforma umożliwia tworzenie lekcji interdyscyplinarnych, autorskich, nauczycielskich wersji podręcznika, pracy grupowej, kształcenia indywidualnego. Zawiera zasoby do kształcenia ogólnego na wszystkich etapach edukacyjnych, w tym również dla najmłodszych uczniów oraz do kształcenia zawodowego. ZPE jest bardzo popularne i chętnie wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli. W ubiegłym roku szkolnym platforma zanotowała ponad 42 mln wyświetleń (dane za wrzesień 2023-czerwiec 2024). O ZPE będziemy pisać więcej w przyszłości.
System zrealizowany w ramach projektu „Rozwój funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej”, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10: Wysoka jakość systemu oświaty.
Inne
Systemy, które pokazaliśmy powyżej na stałe wpisały się w polską oświatę. Korzystają z nich miliony użytkowników. Są stale rozwijane i dopasowywane do bieżących potrzeb uczniów i nauczycieli.
W obecnej perspektywie finansowej Centrum Informatyczne Edukacji bierze udział we wdrażaniu projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Adresatami działań są przede wszystkim nauczyciele, uczniowie i ich rodzice, dyrektorzy placówek oświatowych, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, instytucje systemu oświaty.
- Wspieramy Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, zamierzając wyeliminować z czasem wprowadzanie tych samych danych w wielu różnych miejscach
(projekt „Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne”,
realizowany z Ministerstwem Edukacji Narodowej). Planujemy umożliwić łatwiejsze korzystanie z usług poradni, zarządzanie pracą specjalistów, a także szybką i efektywną komunikację Poradni z użytkownikami, czy wreszcie wymianę danych między jednostkami systemu oświaty.
- W projektach nie zapomina się również o kształceniu zawodowym – razem z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji realizujemy projekt, w którym wspólnie udoskonalimy portal Info Zawodowe
(projekt „Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.men.gov.pl”).
Portal wspiera rozwój kształcenia zawodowego, w tym współpracę pracodawców ze szkołami oraz doradztwa zawodowego dla różnych grup wiekowych.
- Dążymy także do ciągłego usprawniania funkcjonowania i organizowania systemu egzaminów zewnętrznych, poprzez przeniesienie kolejnych procesów do przestrzeni wirtualnej
(projekt: „Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych”,
realizowany razem z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie). W tym projekcie przewidujemy rozbudowę usług dla zdającego – wprowadzenie do obiegu kolejnych wersji elektronicznych wniosków składanych do Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (OKE) oraz odpowiedzi przez OKE na złożone wnioski, przypisanie unikalnego numeru identyfikacyjnego dla zdającego przez całą jego historię zdawania, potwierdzania przez szkołę odbioru materiałów egzaminacyjnych oraz wprowadzenie podpisu elektronicznego oraz elektronicznej dokumentacji związanej z ocenianiem prac egzaminacyjnych i zatrudnieniem egzaminatorów.
- Realizujemy również, razem z Instytutem Badań Edukacyjnych
projekt „Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych”.
Głównym celem tego projektu jest dopasowanie zakresu informacji gromadzonych w systemie oraz sposobu raportowania wyników analiz do zróżnicowanych potrzeb wielu kategorii odbiorców: ministra właściwego ds. oświaty i wychowania, organów nadzoru pedagogicznego, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, dyrektorów szkół, nauczycieli, instytucji rynku pracy, pracodawców, rodziców i uczniów, a także naukowców i badaczy.
Nasi partnerzy
Nasze projekty tworzymy z partnerami – całą rzeszą specjalistów z jednostek, zaangażowanych razem z nami w tworzenie lepszych rozwiązań w oświacie, takich jak Ośrodek Rozwoju Edukacji, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, Instytut Badań Edukacyjnych oraz profesjonalistów z firm zewnętrznych, będących często wykonawcami. Na każdym kroku mamy również wsparcie członków kierownictwa i pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej, na których zlecenie realizujemy projekty – to oni na podstawie swoich długoletnich doświadczeń prognozują, jakie usługi są potrzebne polskiej oświacie. Bardzo wszystkim Państwu dziękujemy za te lata wspólnych wysiłków – jesteśmy przekonani, że doświadczenie, jakie zyskaliśmy pozwoli nam na przeprowadzenie jeszcze wielu wspólnych inicjatyw.
Więcej informacji
Więcej informacji o naszych projektach, realizowanych w ramach POKL, PO WER i FERS znajdziecie Państwo na naszej stronie Projekty – Centrum Informatyczne Edukacji (cie.gov.pl).
Jeśli macie pomysł, czego brakuje w informatyce w edukacji, piszcie do nas Państwo na adres promocja@cie.gov.pl
Projekty realizowane przez Centrum Informatyczne Edukacji wraz z partnerami w latach 2009-2024