Nazwa projektu

E-dostęp do danych – budowa narzędzia do analizy dostępnych danych w celu wspierania mechanizmów podejmowania decyzji w oparciu o wiedzę.


Cel projektu

Głównym celem projektu jest stworzenie i wdrożenie rozwiązania informatycznego służącego do publikacji interaktywnych raportów. Raporty te będą prezentowały wskaźniki oświatowe, opisujące kluczowe obszary funkcjonowania sektora edukacji. Tym samym będą dostarczały niezbędne informacje dla różnorodnych grup odbiorców, zainteresowanych analizą i oceną systemu oświaty.

Instytucje realizujące projekt

  • Centrum Informatyczne Edukacji – partner wiodący
  • Instytut Badań Edukacyjnych – partner merytoryczny

Zadania, działania, które będą realizowane w projekcie

  1. Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań informatycznych:
    – badania potrzeb użytkowników
    – analiza i sporządzanie opisów wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych
    – przeprowadzenie analiz statystycznych i prac metodologicznych w celu opracowania Katalogu Wskaźników Oświatowych opartych na danych Krajowego Systemu Danych Oświatowych.
  2. Przygotowanie prototypu rozwiązania informatycznego:
    – opracowanie rozwiązań, które pozwolą na zautomatyzowane przygotowywanie danych i obliczanie wskaźników zdefiniowanych w KWO.
    – przygotowanie prototypu rozwiązania służącego do udostępnienia wskaźników oświatowych w formie dopasowanej do potrzeb grupy docelowej
    – testy użyteczności, analiza i uwzględnienie uwag i błędów zgłaszanych przez użytkowników w trakcie pilotażu.
  3. Przygotowanie i utrzymanie środowisk informatycznych dla projektu: wykorzystywanych w trakcie produkcji oprogramowania wraz z usługą zabezpieczenia infrastruktury, optymalizacji wydajności, zabezpieczenia kopii bezpieczeństwa, rozwój infrastruktury w okresie trwania projektu.
  4. Działania komunikacyjno-informacyjne adresowane do użytkowników rozwiązań wytworzonych w projekcie.
  5. Opracowanie materiałów pomocniczych i instrukcji, w tym interaktywnej pomocy kontekstowej wraz z e-materiałami, wspierających efektywne korzystanie ze wskaźników oświatowych przy pomocy Platformy Wskaźników Oświatowych.
  6. Organizacja szkoleń dla użytkowników i bieżące wsparcie użytkowników.
  7. Udostępnienie interfejsu użytkownika PWO w środowisku produkcyjnym, wsparcie użytkowników podczas uruchomienia.

Grupy docelowe

  1. pracownicy systemu oświaty: szkół i placówek oświatowych, kuratoriów, centralnej komisji egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  2. pracownicy samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej (realizujący zadania wymagające wiedzy dotyczącej systemu oświaty), a także organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe niebędących jednostkami samorządu terytorialnego
  3. naukowcy i badacze prowadzący badania wymagające dostępu do danych na temat systemu oświaty,
  4. ogólnie obywatele.

Efekty projektu

  1.  Stworzenie rozwiązania informatycznego, służącego do przetwarzania danych i publikacji interaktywnych raportów prezentujących wskaźniki oświatowe on-line.
  2. Stworzenie Katalogu Wskaźników Oświatowych (KWO), udostępnionego w formie publikacji drukowanej oraz e-materiałów, zawierający listę wskaźników odpowiadających na zidentyfikowane potrzeby grup docelowych wraz z opisami algorytmów ich obliczania, definicjami, wytycznymi w zakresie stosowania i poprawnej interpretacji, przykładami użycia.
  3. Stworzenie E-materiałów, w tym pomoc kontekstowa oraz filmy instruktażowe wspierające efektywne korzystanie ze wskaźników oświatowych przy pomocy Platformy Wskaźników Oświatowych (PWO).
  4. Powstanie raportów problemowych, opisujących wyniki analiz wspierające opracowywanie, wdrażanie lub ewaluację polityk oświatowych państwa, oparte na analizie danych edukacyjnych.

Status projektu

Projekt realizowany.

Informacje dodatkowe

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
• poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
• skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

 

Zdjęcie: https://pixabay.com/photos/online-class-course-teacher-laptop-6204349/