Nazwa projektu

Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne

Cel projektu

Głównym celem projektu jest opracowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne. Pozwoli on na zwiększenie stopnia wykorzystywania rozwiązań IT w pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych (PPP) .

Instytucje realizujące projekt

  • Centrum Informatyczne Edukacji – partner wiodący
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej – partner merytoryczny

Efekty projektu

  1. Powstanie system informatyczny dla poradni psychologiczno-pedagogicznych. Ułatwi on rejestrację osób oraz obsługę procesu korzystania z usług poradni, zarządzanie pracą specjalistów, umożliwi szybką i efektywną komunikację Poradni z użytkownikami, a także wymianę danych między jednostkami systemu oświaty.
  2. Lepsza jakość i spójność danych oświatowych – planujemy wyeliminować wprowadzanie tych samych danych w różnych miejscach. Dane będą także automatycznie aktualizowane.
  3. Ujednolicone procesy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w skali kraju.
  4. Uproszczone czynności związane z pracą Poradni.
  5. Lepsza komunikacja Poradni z użytkownikami systemu.

Grupy docelowe projektu

  1. Kadra publicznych i niepublicznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych – grupa pracowników obejmuje zarówno pracowników administracyjnych, psychologów i pedagogów, jak również specjalistów udzielających wsparcia i pomocy psychologicznej (np. logopedów, rehabilitantów, doradcy zawodowych).
  2. Rodzice uczniów korzystających ze wsparcia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.

W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

  1. Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu oraz walidacja koncepcji technicznej.

Najpierw zostaną opisane funkcje systemu, zachowanie systemu w określonych warunkach, wygląd interfejsu użytkownika, a także wymagania techniczne, jakie powinny zostać spełnione, aby poszczególne funkcje systemu działały prawidłowo. W ramach zadania zostaną poddane analizie funkcjonalności systemu. Duży nacisk zostanie położony na intuicyjność systemu oraz prosty interfejs użytkownika.

  1. Analiza bieżąca i zapewnienie infrastruktury (przygotowanie i utrzymanie środowisk informatycznych)

W ramach zadania planujemy bieżącą analizę potrzeb użytkowników systemu, na podstawie czego będą opracowywane nowe wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne.

System zakłada integrację z innymi narzędziami diagnostycznymi, a także integrację z narzędziami do badań skriningowych. W ramach projektu zapewnimy usługę pojedynczego logowania do systemu, by móc skorzystać z wszystkich narzędzi w jednym miejscu. Ponadto, zostanie opracowana instrukcja korzystania z systemu (tekstowa i wideo), bazująca na najlepszych doświadczeniach CIE w tym zakresie.

  1. Opracowanie prototypu rozwiązania, przygotowanie użytkowników biorących udział w pilotażu, pilotażowe wdrożenie prototypu rozwiązania IT, uwzględnienie uwag i błędów zgłaszanych przez użytkowników, przygotowanie użytkowników do obsługi systemu

Opracowany w projekcie prototyp systemu zostanie najpierw poddany wdrożeniu pilotażowemu. W pilotażu weźmie udział ok. 5% reprezentatywnych PPP. Ważne będzie także zapewnienie prostej w odbiorze pomocy kontekstowej oraz  linii wsparcia technicznego i merytorycznego.

W drugiej kolejności, po przeprowadzeniu pilotażu na wybranej grupie PPP zostaną uwzględnione uwagi oraz wyeliminowane błędy zgłaszane przez użytkowników. W ramach projektu będzie również przeprowadzony zewnętrzny audyt dostępności. Ostatni etap projektu to oddanie pełnej wersji prototypu systemu.

  1. Wsparcie merytoryczne

Podczas opracowywania rozwiązań IT kluczową kwestią jest zapewnienie użyteczności systemu, czyli jego powiązania z potrzebami użytkowników i z realiami panującymi w danym środowisku. W konsekwencji więc, w trakcie całego projektu będzie zapewnione wsparcie merytoryczne osób, będących specjalistami w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Do realizacji projektu będą zaproszeni przedstawiciele PPP oraz ich organów prowadzących, a także pracownicy departamentu MEN odpowiedzialnego za wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.

Status projektu:

Projekt realizowany.

Informacje dodatkowe:

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie