Podczas dwóch ostatnich dni (24-25 września 2024 r.) w Warszawie miało miejsce istotne wydarzenie w obszarze strategii cyfryzacji państwa i kierunków rozwoju centralnych projektów IT – XIV konferencja Computerworld Państwo 2.0. Jednym z prelegentów podczas drugiego dnia konferencji, koncentrującego się na obszarach cyberbezpieczeństwa, zdrowia, smart city oraz edukacji był Marek Charążka, dyrektor Centrum Informatycznego Edukacji.
Wśród zaproszonych prelegentów – jak informowali organizatorzy – byli najważniejsi decydenci kształtujący politykę cyfryzacji państw, jak Wicepremier i Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który mówił o priorytetach cyfrowych w obliczu zmiennej sytuacji gospodarczo-politycznej, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop czy Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Przemysław Grosfeld – oraz wiele innych znanych osób z sektora publicznego i prywatnego. Uczestnicy mieli okazję do poznania planów państwa w obszarze cyfryzacji, wprost od osób nadzorujących inwestycje IT w sektorze publicznym.
W swoim wystąpieniu Dyrektor CIE Marek Charążka mówił o projektach informatycznych na rzecz edukacji. Centrum w ciągu ostatnich 15 lat prowadziło jako lider i partner kilkanaście projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa. Dzięki tym projektom powstało wiele różnych systemów, które umożliwiają realizację zadań w zakresie edukacji w skali całego kraju. Powstałe w ten sposób rozwiązania – takie jak System Informacji Oświatowej, Krajowy System Danych Oświatowych, Zintegrowana Platforma Edukacyjna i współpracujące z nimi strony, aplikacje czy systemy na stałe wpisały się w polską oświatę. Trudno już sobie bez nich wyobrazić pracę nauczycieli, dyrektorów, pracowników jednostek samorządu terytorialnego, komisji egzaminacyjnych, czy kuratoriów.
Dyrektor CIE skupił się na przedstawieniu funkcjonalności tych systemów, ich wykorzystaniu w codziennej pracy w oświacie. Prezentował sytuację w edukacji przed zmianami, jakie wprowadziły systemy – i obecnie. Przedstawiał, w jaki sposób systemy Centrum przenosiły do przestrzeni cyfrowej kolejne obszary edukacji, integrując wiele istniejących wcześniej baz, skracając i ułatwiając pracę w obszarze oświaty oraz umożliwiając wiele różnych analiz (w tym z historycznych danych). Jedną z ciekawostek jest fakt, że system umożliwiający cyfrową obsługę egzaminów w jednym roku (2023) pozwolił na zaoszczędzenie prawie 1,4 mln kartek papieru w jednym tylko dużym procesie – a jest to ok. 200 drzew.
Marek Charążka mówił też planach, możliwych do zrealizowania dzięki nowym projektom, współfinansowanych ze środków UE i realizowanych przez Centrum Informatyczne Edukacji. O tych projektach napiszemy Państwu więcej w najbliższym czasie.