Działa już Portal Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego – system informatyczny dla poradni psychologiczno-pedagogicznych. Portal, dostępny pod adresem wsparcie.gov.pl zawiera narzędzia, które mogą być pomocne w realizacji zadań przez szkoły, przedszkola czy poradnie. Ale część z nich jest  dostępna również bez logowania i może być wsparciem również dla rodziców w ocenie funkcjonowania dziecka. Zachęcamy do korzystania.

Portal został zaprezentowany podczas konferencji 7 października  przez Karolinę Kuszewską z PPP w Świdniku, Martę Bonalską z PPP w Niedzicy oraz Barbarę Markiewicz, przedstawicielkę poradni w Bydgoszczy – a także Jacka Kirago, przedstawiciela wykonawcy – Edgeteq Sp. z o.o..

Platforma została stworzona dzięki współpracy osób reprezentujących potrzeby i punkty widzenia wielu rożnych instytucji. Powstała w ramach projektu FERS „Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne”, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Centrum Informatyczne Edukacji, we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji i uczelniami, ale również z gronem specjalistów, autorami i współautorami narzędzi dostępnych na platformie, dyrektorami poradni i nauczycielami diagnostami.

Aby system był „szyty na miarę” i odpowiadał na potrzeby dzieci, młodzieży i specjalistów, w Centrum Informatycznym Edukacji powstał zespół ekspertów, który wspierał specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem tworzenie portalu. W zespole znalazły się osoby z doświadczeniem w pracy na różnych stanowiskach w PPP – dyrektorzy/wicedyrektorzy, członkowie Zespołu Orzekającego, czy pracownicy sekretariatu, z szerokim przekrojem specjalistycznej wiedzy.

Założenia

System docelowo ma ułatwić rejestrację osób oraz obsługę procesu korzystania z usług poradni, zarządzanie pracą specjalistów, umożliwić szybką i efektywną komunikację z użytkownikami, a także wymianę danych między jednostkami systemu oświaty.

Mamy nadzieję, że wdrożenie technologii pozwoli na eliminację papierowej dokumentacji, automatyzację procesów oraz usprawnienie komunikacji pomiędzy wszystkimi interesariuszami.

Dlaczego warto korzystać

Platforma to podręczna baza wystandaryzowanych narzędzi przesiewowych i diagnostycznych, a także wsparcie dla nauczycieli w realizacji zadań w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkół, przedszkoli i poradni.

Narzędzia obecne na platformie służą do tworzenia intuicyjnego opisu funkcjonowania dziecka, nie tylko w ramach pracy poradnianej czy szkolnej i przedszkolnej,  ale także w ramach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kształcenia specjalnego (w tym przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia).

Narzędzia na portalu

Na platformie dostępne są narzędzia dla rodziców i osób niebędących pracownikami systemu oświaty, które poszerzają wiedzę o codziennym funkcjonowaniu dzieci i młodzieży i wspierają wczesne wykrywanie trudności i planowanie działań wspierających ich rozwój i uczenie się. Narzędzia dostępne są bez rejestracji konta i logowania.

Z kolei dla nauczycieli i specjalistów pracujących w jednostkach systemu oświaty rekomendowane są narzędzia do oceny funkcjonalnej, wspierające realizację zadań związanych z rozpoznawaniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz planowaniem i udzielaniem im wsparcia w procesie indywidualnego rozwoju i uczenia się.

Na platformie dostępne są następujące narzędzia (w pełni bezpłatne i elektroniczne):

  • Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) to narzędzie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczycieli specjalistów służące do monitorowania rozwoju dziecka, wspomagające prowadzenie obserwacji rozwoju dziecka. Narzędzie oparte jest na opisach funkcjonowania dziecka w obszarach rozwoju zdefiniowanych w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Z narzędzia mogą również korzystać rodzice i opiekunowie dzieci – wspomoże ono obserwację ewentualnych trudności rozwojowych dziecka.
  • Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF) to narzędzie przesiewowe do oceny funkcjonowania dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 19 lat, przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli przedmiotu i nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zastosowanie narzędzia pomaga w zrozumieniu funkcjonowania ucznia w sytuacjach szkolnych (edukacyjnych i społecznych) i planowaniu odpowiednich działań wspierających proces uczenia się. KSzOF pozwala na identyfikację trudności uczniów w różnych obszarach aktywności i uczestniczenia. Narzędzie może być pomocne w przeprowadzeniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
  • Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) to narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty, służące do kompleksowej analizy procesów poznawczych dzieci i młodzieży od 3. miesiąca życia do 25. roku życia. Zawiera kwestionariusze, skale obserwacyjne i testy, które można dopasować do indywidualnych potrzeb osoby badanej. Narzędzie wspiera pracę specjalistów w diagnozowaniu i planowaniu wsparcia rozwoju w obszarze poznawczym.
  • Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC) to narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty, służące do całościowej oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego i temperamentu dzieci i młodzieży. Umożliwia identyfikację cech temperamentu, kompetencji osobowościowych oraz niepożądanych wzorców zachowań. Wyniki prezentowane są w formie raportów z opisem i wykresami, ułatwiając interpretację diagnostyczną.

Narzędzia diagnostyczne przeznaczone są wyłącznie dla nauczycieli specjalistów i są dostępne wyłącznie po rejestracji konta.

Dodatkowe informacje

Aktualnie korzystanie z narzędzi wymaga założenia dwóch odrębnych kont dla aplikacji KAPP i OKC. Do narzędzi przesiewowych SRMD i KSzOF można się zalogować za pomocą jednego konta założonego przy pierwszym logowaniu.

Na stronie głównej znajdują się informacje dotyczące korzystania z poszczególnych narzędzi oraz krótkie instrukcje dla użytkowników.

Adres portalu: www.wsparcie.gov.pl

Projekt „Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne” jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (2021-2027).

Więcej informacji o projekcie

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie