Egzaminy próbne w internecie? Oczywiście. Jest to możliwe z wykorzystaniem systemu Egzaminy online, służącego do przygotowania i przeprowadzania egzaminów próbnych oraz testów diagnostycznych, składającego się z dwóch aplikacji: EGON – do przygotowania i organizacji egzaminów (dla CKE, OKE i szkół) oraz KESZ – dla zdających.
Każdego roku do egzaminów zewnętrznych przystępuje ponad 1,1 miliona osób. Cyfryzacja, polegająca na wykorzystaniu systemów informatycznych do przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty, maturalnego oraz np. eksternistycznego ułatwia pracę egzaminatorom i zdającym, eliminuje ryzyko błędów ludzkich, zmniejsza koszty i czas potrzebny na organizację.
O tym, jak przebiega proces egzaminowania z wykorzystaniem systemów pisaliśmy tutaj: Przebieg sesji egzaminacyjnej – Centrum Informatyczne Edukacji
System Egzaminy online (EGON oraz KESZ) funkcjonuje od 2022 roku. Pozwala na tworzenie, przesyłanie oraz ocenianie próbnego egzaminu ósmoklasisty i maturalnego w formie elektronicznej. Jest gotowy do przeprowadzania egzaminów próbnych i testów diagnostycznych z większości przedmiotów. Zespół projektowy (Centrum Informatyczne Edukacji, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie oraz firma IT Systems & Solutions) rozwija system, udoskonala go i pracuje nad tym, aby wszystkie egzaminy (np. próbna matura z chemii, fizyki czy matematyki na poziomie rozszerzonym) można było przeprowadzić online.
W egzaminach, jakie są przeprowadzane w systemie EGON od 2022 roku (egzaminy próbne, testy diagnostyczne i testy dla egzaminatorów) wzięło udział blisko 1000 szkół i ponad 19 tys. uczniów. Na początku czerwca 2025 r. odbyły się testy diagnostyczne z biologii oraz geografii dla uczniów klas ósmych. Zaangażowały się w nie wszystkie okręgowe komisje egzaminacyjne, a w każdym z testów uczestniczyło ponad 180 szkół i ponad 2600 uczniów.
Na koniec roku, w grudniu 2025 r. planowane jest przeprowadzenie próbnego egzaminu maturalnego z filozofii oraz próbnego egzaminu z historii sztuki. Egzaminy będą przeznaczone dla szkół, w których uczniowie wybiorą takie przedmioty w deklaracji maturalnej.
W ramach systemu Egzaminy online, dwa elementy, czyli EGON i KESZ (Krajowy Elektroniczny System Zdającego) współpracują ze sobą. W jaki sposób?
- W EGON-ie tworzy się arkusze egzaminacyjne, organizuje przeprowadzenie egzaminu, a później ocenianie egzaminu
- W KESZ zdający mogą rozwiązać egzamin przygotowany w EGON-ie, a później sprawdzić wyniki.
Sam arkusz egzaminacyjny nie jest widoczny aż do chwili rozpoczęcia egzaminu. Zadania zamknięte sprawdza system, otwarte są przesyłane nauczycielom lub egzaminatorom do ocenienia.
Szczegółowe wyniki są prezentowane zdającym w systemie KESZ (Krajowy Elektroniczny System Zdającego) – w którym można poznać szczegółową punktację każdego rozwiązanego zadania. Zbiorcze wyniki oddziałów są dostępne dla pracowników szkoły. Z kolei okręgowe komisje egzaminacyjne mają dostęp do wyników wszystkich szkół na obszarze swojego działania, a Centralna Komisja Egzaminacyjna może analizować wyniki zdających w całej Polsce.
Jakie są korzyści z korzystania z EGON-a?
Najważniejsze – nie trzeba drukować arkuszy egzaminacyjnych. Wyniki przekazywane są szkole zaraz po egzaminie (jeśli są tylko zadania zamknięte) lub po zakończeniu oceniania (jeśli są zadania otwarte) W systemie jest możliwość powiększania na ekranie zadań – tego nie ma w wersji papierowej.
Dodatkowe korzyści:
- Dla szkół:
- Ułatwienie organizacji próbnego egzaminu – uczniowie są przypisywani do danego egzaminu elektronicznie, a system pozwala na dopisywanie całych oddziałów lub pojedynczych uczniów.
- Uczniowie rozwiązują arkusz w tym samym określonym czasie.
- Nauczyciele sprawdzają prace w formie elektronicznej w systemie EGON. Mogą sprawdzać całe prace lub kolejno przeglądać rozwiązania tych samych zadań w każdym arkuszu.
- Zasady oceniania zadań otwartych są wyświetlane na ekranie komputera.
- Zadania zamknięte są sprawdzane przez system. Wyniki uczniów są dostępne w postaci zbiorczych raportów – nie trzeba tworzyć elektronicznej wersji dla oddziałów klasowych.
- Dla okręgowych komisji egzaminacyjnych:
- Przygotowane, gotowe zestawy zadań w edytorze.
- Tworząc arkusz wystarczy tylko wybrać odpowiedni typ zadania.
- Zestaw zadań jest przesyłany bezpieczną drogą elektroniczną do CKE w prosty sposób.
- Zbiorcze wyniki są łatwo dostępne do analiz, które pozwolą na ocenę jakości pracy uczniów lub mogą służyć do oceny konstrukcji zadań.
- Dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
- CKE otrzymuje przygotowane zestawy zadań w edytorze.
- Przenoszenie zadań pomiędzy zestawami jest bardzo proste.
- Dostęp do wszystkich przygotowanych zadań z wykorzystaniem tego samego narzędzia.
- Możliwość korzystania z zadań z lat ubiegłych.
- Wyszukiwarka zadań z wykorzystaniem różnych kryteriów: typu zadania lub wymagań ogólnych i szczegółowych z podstawy programowej, które sprawdza to zadanie.
- Kontrola nad dostępem do danego zbioru zadań, arkuszy, zestawów.
- Kontrola zmian wprowadzonych w arkuszu egzaminacyjnym.
- Dostępne są wyniki zbiorcze dla danej okręgowej komisji egzaminacyjnej lub dla całej Polski, można je łatwo pobrać i analizować w aspekcie zdających uczniów lub zadań.
EGON w obecnym kształcie powstał dzięki wsparciu środków Unii Europejskiej, a jego rozwój jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (2021-2027).