Tytuł przedsięwzięcia

Wsparcie cyfryzacji systemu egzaminacyjnego

1. Instytucje realizujące przedsięwzięcie

  • Centralna Komisja Egzaminacyjna – lider
  • Centrum Informatyczne Edukacji – partner
  • Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – partner

2. Cel przedsięwzięcia

Celem jest wsparcie cyfryzacji systemu egzaminacyjnego poprzez rozwijanie systemów informatycznych, a w efekcie wsparcie kompetencji cyfrowych.

Każdego roku do egzaminów zewnętrznych przystępuje ponad 1,1 miliona zdających – uczniów, słuchaczy, absolwentów szkół, uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych, a także osób potwierdzających swoje kompetencje uzyskane drogą pozaformalną i nieformalnego uczenia się. W zakresie cyfryzacji egzaminów funkcjonuje system do obsługi egzaminów ogólnokształcących (SIOEO), w ramach Krajowego Systemu Danych Oświatowych, który prowadzi i rozwija Centrum Informatyczne Edukacji (CIE) we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie (OKE Kraków). Z kolei w zakresie cyfryzacji egzaminów zewnętrznych Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) odpowiada za prowadzenie, rozwój oraz obsługę organizacyjno-techniczną systemu informatycznego do obsługi egzaminów zawodowych (SIOEPKZ).

Systemy informatyczne oraz baza techniczno-technologiczna mają bardzo ważny wpływ na organizację egzaminów zewnętrznych, w tym na ich treści. Wykorzystywanie systemów informatycznych do przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego przyczynia się do szeregu ułatwień dla zdających, a także szkół i nauczycieli. Jednak wiąże się z szeregiem wyzwań związanych z poprawnym działaniem tych systemów, w tym w zakresie cyberbezpieczeństwa – które od czasu wybuchu wojny w Ukrainie znacząco wzrosły.

3. Zadania, działania, które będą realizowane 

Wsparcie cyfryzacji systemu egzaminacyjnego odbędzie się poprzez realizację następujących zadań:

I. Zmiana architektury systemu informatycznego Portalu Zdającego SIOEPKZ oraz modernizację jego stosu technologicznego.

Prace nad nową funkcjonalnością będą obejmowały następujące etapy:

  • Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych nowego rozwiązania IT,
  • Przygotowanie szczegółowych opisów wymagań,
  • Zmiana dotychczasowej infrastruktury systemu,
  • Zmiana technologii oprogramowania,
  • Przygotowanie i utrzymanie środowiska dla projektu wraz z optymalizacją aplikacji,
  • Przygotowanie wybranej grupy użytkowników do przetestowania funkcjonalności portalu zdającego w tym próbnego egzaminu pisemnego,
  • Pilotażowe uruchomienie portalu zdającego, w tym próbnego egzaminu pisemnego,
  • Analiza uwag oraz zmian funkcjonalnych po pilotażu,
  • Uwzględnienie uwag/ błędów zgłaszanych przez użytkowników w trakcie pilotażu,
  • Oddanie pełnej produkcyjnej wersji danego rozwiązania.

II. Doposażenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych w sprzęt, w tym: komputery, laptopy, skanery, serwery, drukarki.

Prace nad doposażeniem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych będą obejmowały następujące etapy:

  • Analiza potrzeb i wymagań dot. zakupu sprzętu i oprogramowania
  • Przygotowanie szczegółowych opisów przedmiotu zamówienia oraz dokumentacji przetargowej niezbędnej do wyłonienia wykonawców w trybie ustawy PZP
  • Rozstrzygnięcie przetargu na dostawę sprzętu i oprogramowania tj. wybór wykonawców
  • Dostawa sprzętu i oprogramowania.

III. Rozbudowa Krajowego Systemu Danych Oświatowych (KSDO) o nowe moduły/funkcjonalności.

KSDO to rozwiązanie informatyczne integrujące bazy danych systemu oświaty. Od roku szkolnego 2018/2019 kolejno wszystkie egzaminy ogólne (ósmoklasisty, maturalny i eksternistyczny) obsługiwane są za pomocą systemu, począwszy od możliwości składania e-deklaracji maturalnych, poprzez zbieranie protokołów zbiorczych z przeprowadzonych egzaminów, po publikację wyników. Po ogłoszeniu wyników publikowane są analizy i raporty dostępne dla CKE, OKE, Dyrektorów szkół oraz innych użytkowników. Każdego roku generowane są dedykowane raporty z wyników dla wszystkich sesji (egzamin ósmoklasisty – 2 sesje, egzamin maturalny – 3 sesje: główna, dodatkowa i poprawkowa).

System stanowi więc obszerne repozytorium danych, w którym znajdują się nie tylko wyniki egzaminów, ale również dane (pobierane z SIO) dotyczące szkół, uczniów i nauczycieli.

Bieżąca analiza potrzeb użytkowników wskazuje na konieczność ciągłej rozbudowy KSDO i usług z nim związanych.

W związku z tym w ramach przedsięwzięcia zostanie m.in.:

  • ujednolicona identyfikacja wizualna dla serwisu informacyjnego komisji egzaminacyjnych

– stworzenie jednolitej szaty graficznej, spójnego układu informacji oraz zapewnienie zgodności z warunkami dostępności cyfrowej dla wszystkich serwisów internetowych OKE.

– przeprowadzenie analizy potrzeb każdej komisji, przegląd istniejących serwisów oraz opracowanie i wdrożenie jednolitego serwisu.

Aktualnie strony internetowe komisji różnią się pod względem układu, nawigacji, zawartości i sposobu prezentowania informacji oraz tempa ich aktualizacji. Ujednolicenie serwisów internetowych poprawi dostępność informacji, zwiększy przejrzystość, zapewni spójne doświadczenie użytkownika niezależnie od regionu, zmniejszy koszty utrzymania oraz ułatwi implementację zmian wynikających ze zmieniających się przepisów prawnych lub wprowadzania nowych funkcji serwisu. Jednolita platforma ułatwi zarządzanie bezpieczeństwem i aktualizacjami systemów, co zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa na wypadek ataków cybernetycznych. Dodatkowo, przedsięwzięcie umożliwi spełnienie krajowych i unijnych standardów dotyczących dostępności cyfrowej, co jest istotne zarówno dla osób z niepełnosprawnościami, jak i dla ogółu społeczeństwa.

  • rozszerzony zakres raportów przekazywanych do szkół
  • rozbudowany moduł Egzaminator.

W ramach rozbudowy modułu Egzaminator planowane jest wdrożenie elektronicznej karty odpowiedzi zdającego, dotychczas wypełnianej na papierze.

Dzięki temu w trakcie wprowadzania wyników na bieżąco będzie weryfikowana kompletność wypełnienia karty z wynikami zdającego, a wyniki w tym samym momencie będą wpływać do systemu SIOEO, w którym komisje przetwarzają wyniki egzaminacyjne. Kolejne planowane funkcjonalności w systemie Egzaminator dotyczyć będą komunikacji z egzaminatorami m.in. poprzez forum dyskusyjne, na którym egzaminatorzy będą mogli zdawać pytania dotyczące konkretnych ocenianych zadań.

Planowane jest również miejsce zamieszczania materiałów szkoleniowych i instrukcji, miejsce do zamieszczania komunikatów dla egzaminatorów, a także tworzenia ankiet dla egzaminatorów. Każdy egzaminator oceniający prace będzie miał dostęp do systemu Egzaminator, który wspiera organizację i umożliwia monitorowanie oceniania. Planowane w systemie Egzaminator funkcjonalności do komunikacji z egzaminatorami takie jak forum, materiały, komunikaty i ankiety umożliwią ciągłe doskonalenie pracy egzaminatora on-line i umożliwią stały kontakt egzaminatorów z przewodniczącym oraz koordynatorem oceniania.

4. Grupy docelowe

  • zdający przystępujący do próbnych egzaminów ogólnych i zawodowych (uczniowie szkół ogólnokształcących i zawodowych, uczestnicy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, osoby przystępujące do egzaminów w trybie egzaminów, eksternistycznych)
  • dyrektorzy szkół, w tym ośrodków egzaminacyjnych,
  • nauczyciele,
  • rodzice uczniów i zdających,
  • pracodawcy,
  • autorzy, recenzenci zadań egzaminacyjnych, egzaminatorzy,
  • każdy obywatel zainteresowany wynikami egzaminów i treściami na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.

5. Efekty 

Sprawna realizacja wszystkich etapów pozwoli na zwiększenie efektywności systemu i wzrostu jakości procesu egzaminowania.

Modernizacja infrastruktury informatycznej znacząco usprawni cały proces tworzenia arkuszy egzaminacyjnych. Nowoczesne technologie umożliwią bardziej efektywne i bezpieczne przechowywanie oraz przetwarzanie danych związanych z tworzeniem zadań egzaminacyjnych, co jest szczególnie istotne w kontekście zachowania poufności tych materiałów. Jednocześnie te działania pozwolą na rozszerzenie modelu pracy zdalnej dla specjalistów z różnych dziedzin, współpracujących przy tworzeniu i recenzowaniu zadań egzaminacyjnych, w szczególności dla egzaminów zawodowych. Efektem przedsięwzięcia będzie również łatwiejszy dostęp do informacji, dostępnych na stronach komisji egzaminacyjnych, nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale dla wszystkich zainteresowanych procesem przeprowadzenia egzaminów.

Wartość przedsięwzięcia (całkowity koszt): 53 423 292,85 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 44 781 650,55 zł

Przedsięwzięcie objęte wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z pożyczki bezzwrotnej z planu rozwojowego w ramach inwestycji: C2.2.1. Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji.

#KorzyściDlaCiebie
#NextGenerationEU
#FunduszeUE